زن به دليل اين که عواطف و احساسات قوي تري نسبت به مرد دارد، از نظر رواني نفوذ پذيرتر از مرد است و در بين عوامل بيروني، بيشتر از مرد متأثّر مي شود. اين تأثّر و نفوذپذيري وقتي از سوي شوهر باشد، باعث مي شود وحدت و يگانگي رواني زن حفظ شود، اما وقتي از چند منبع باشد و آن زماني است که زن بدون حجاب در اجتماع مردان نامحرم حاضر مي شود، به آساني تحت تأثير رواني و عاطفي آنان قرار مي گيرد و وحدت رواني او از بين مي رود و با از بين رفتن وحدت رواني، دچار اضطراب و آشفتگي مي شود .
در منابع اسلامي درباره آثار رواني حجاب و بي حجابي مطالب زيادي وجود دارد. مثلاً در آيه 60 سوره نور درباره فلسفه حجاب مي فرمايد: «وَ اَنْ يَسْتَعْفِفْنَ خَيْرُ لَهُنَّ»؛ و اگر «زنان» خود را بپوشانند براي آنها (خير) بهتر است. کلمه «خير» که به معناي سود و نفع است، مطلق است و به دليل اطلاقش، هم شامل نفع مادي مي شود و هم نفع معنوي. در آيه 53 سوره احزاب، سود و نفع حجاب مشخص تر بيان شده است، در آنجا که مي فرمايد: «ذلِکُم اَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ وَ قُلُوبِهِنَّ»؛ اين کار (حفظ حريم بين زن و مرد) براي پاکي دل هاي شما و آنها بهتر است. بنابراين طبق اين دو آيه مي توان گفت، اثر مهم حجاب براي زن، طهارت و پاکي قلبي است که مقدمه اي براي رسيدن به سلامت قلبي (قلب سليم) است و از آن در روانشناسي به «سلامت رواني» تعبير مي شود.
در روايات نيز به تأثير رواني حجاب بر زن اشاره شده است. امام علي (عليه السلام) در وصيّت خود به امام حسن (عليه السلام) مي فرمايد: «وَاکْفُفْ عَلَيْهِنَّ مِنْ اَبْصارِهِنَّ بِحِجابِکَ اِيّاهُنَّ، فَاِنَّ شِدَّهَ الْحِجابِ اَبْقي عَلَيْهِنَّ.»؛ (زنان را) در پرده حجاب نگاه دار تا نامحرمان را ننگرند، زيرا که سخت گيري در پوشش، عامل سلامت و استواري آنان است.{1}
همچنين آن حضرت در حديث ديگري مي فرمايد: «صِيانَهُ الْمَرْاَهِ اَنْعَمُ لِحالِها وَ (اَدْوَمُ) لِجَمالِها»؛ پوشش و حجاب براي حال زن بهتر است و سبب دوام زيبايي او مي شود.{2} منظور از حال زن در اين حديث، وضعيت رواني اوست که رعايت حجاب سبب تعادل آن مي شود. و نيز پيامبر خدا (صلي الله عليه و آله) مي فرمايد: «خَيْرُ نِسائِکُم اَلْعَفيفَهُ»؛ بهترين زنان شما زنان پاکدامن و عفيف اند.{3} اين روايت نيز همان چيزي را مي گويد که در آيه 60 سوره نور گذشت.
شهيد مطهري مي گويد: حقيقت اين است که بدبختي ها و سيه روزي هاي قديم زن غالبا معلول اين جهت بود که انسان بودن او به فراموشي سپرده شده بود و بدبختي هاي جديد او از آن جهت است که عمدا يا سهوا زن بودن او و موقعيت طبيعي و فطري اش، رسالتش، تقاضاي غريزي اش و استعدادهاي ويژه اش به فراموشي سپرده شده است . {4}
نبودن حريم ميان زن و مرد و آزادي معاشرت هاي بي بندوبار، التهاب هاي جنسي را فزوني مي بخشد وتقاضاي براي داشتن روابط متعدد و افراطي را به صورت يك عطش روحي درمي آورد. غريزه جنسي غريزه اي نيرومند است كه هرچه بيشتر اطاعت شود سركش تر مي شود . مثال جالبي در اين زمينه هست، کسي که تشنه است اگر بدون آب شيرين و گوارا باشد، اگر از آب دريا بياشامد، نه تنها تشنگي اش برطرف نمي شود، بلکه بر آن تشنگي مي افزايد و شخص را تشنه تر مي کند، که اگر آن شخص تحمل مي کرد و آب دريا را نمي نوشيد، برايش بهتر بود! « وَ اَنْ يَسْتَعْفِفْنَ خَيْرُ لَهُنَّ»؛ و اگر «زنان» خود را بپوشانند براي آنها (خير) بهتر است . »
منابع:
1- نهج البلاغه نامه 31
2- مستدرک الوسائل، ج 14، ص 255
3- الکافي 1367، ج 5، ص 324
4- شهيد مطهري؛ مجموعه آثار، ج 19، ص 30
برچسبها: خانم, مرد, زن, حجاب, دختر, ÷سر, تهاجم فرهنگی, مانتو, مانتوآستین کوتاه, حجاب, آرامش, آرامش درونی, مسائل پیرامون حجاب, ,
![](http://m-qaleb.com/Templates/free/M-QaLeB/blogfa/simple/religion/008162741/images/icon_author.png)